Niet alle content is op ieder moment relevant voor jouw klant of prospect. Een artikel op het internet waarin je vertelt hoe goed jouw service is, is op het moment dat een prospect nog niet weet of hij sowieso iets wil kopen, niet erg relevant. Op het moment dat hij het wel weet maar een leverancier aan het zoeken is des te relevanter. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat een klant eigenlijk nog niet weet dat hij behoefte heeft aan jouw product of dienst. Zijn latente behoeften aanwakkeren kan prima door de juiste content op het juiste moment te presenteren. Zorg dus dat je op het juiste moment in de picture bent.

Binnen iedere marketingmix verdient content marketing dan ook een eigen plaats.

Het oriëntatie- en koopproces bestaat uit verschillende fases. Gedurende iedere fase zijn er meerdere momenten, de zogenaamde touch points, waarop je kansrijk content, via één of meerdere kanalen en media, kunt aanbieden. Deze content zorgt ervoor dat de koop van jouw product of dienst een stapje dichterbij komt of zelfs kan worden afgerond.

Ik begin er aan

Content marketing is een onderdeel van je totale marketing strategie. Je marketing strategie vloeit voort uit de keuzes die je hebt gemaakt binnen je businessmodel. Hoe beter jij je klant kent en deze als persona hebt ontwikkeld, des te beter je content kunt aanpassen aan de behoefte van je klant. Een klant gaat vanaf de oriëntatie- tot en met de nazorgfase zelf steeds beter weten wat hij wil. Vanaf de eerste tot de laatste fase heeft hij behoefte aan veranderende informatie en dus ook veranderende content. De informatiebehoefte zal van generiek naar specifiek evolueren en naast de inhoud zal ook de vorm waarin en het kanaal via welk hij de informatie wenst te ontvangen, veranderen.

Modellen

Er zijn nogal wat marketingmodellen die laten zien hoe een klant overgaat tot een herhalingsaankoop en hoe een prospect overgaat tot een eerste aankoop. Op basaal niveau zijn de meeste prima bruikbaar.

De rode draad

Wil content marketing effectief zijn dan zal de content relevant voor je doelgroep moeten zijn. Een video over de gebruiksgemakken van een e-bike als je belastingadviseur bent, is niet relevant. Het uitleggen van de voor- en nadelen van een fiscale eenheid kan dan weer wel relevant zijn.

Wat veel modellen allen in zich hebben, zijn de volgende factoren.

  • Met welke content bereik je jouw doelgroep?
  • Met welke content weet je jouw doelgroep te binden?
  • Met welke content zorg je dat jouw doelgroep in actie komt?
  • Met welke content zorg je dat jouw klanten klant blijven?

Wat levert deze kennis me op?

Het gaat om de bewustwording dat content doelgericht ingezet dient te worden. Content die op het verkeerde moment in de verkeerde fase wordt aangeboden, zal niet het beoogde resultaat opleveren. Content die op de juiste manier wordt ingezet, zal je klant in zijn customer journey stimuleren.

Opletten

Content heeft meestal meer dan één doelen. Het kan in verschillende fases op verschillende touch points haar dienst bewijzen. Een blog artikel heeft vaak het doel de doelgroep te bereiken maar afhankelijk van de inhoud kan het ook prospect of klanten stimuleren om tot actie over te gaan. Waar het in essentie om draait is te begrijpen welke klantvragen er met content beantwoord of zelfs moeten beantwoord worden.

Recommended Posts