Zomaar content verspreiden op het internet, sociale media, je website; het heeft niet veel zin. Het internet staat vol en sociale media worden overladen met content. Wat heeft het voor zin om daar aan mee te doen? Heel eenvoudig; jouw klanten zitten allemaal op het internet en de sociale media. Het is alleen de kunst om jouw klanten en jouw prospects op het juiste moment met relevante en authentieke content te bereiken en te overtuigen.

Maar wie is nu eigenlijk jouw klant en jouw prospect?

Nadat je inzicht hebt verworven in het DNA van je organisatie, je businessmodel en je marketingstrategie kun je aan de slag met jezelf te verdiepen in je klant, meer specifiek; wie is jouw klant nu echt? Jouw content marketing richt zich namelijk op jouw klant en prospect.Leer je klant kennen, weet wat hem drijft, Dan kun je pas leren welke content hem aanspreekt en hem laat overtuigen.

Persona’s

Lang is er gesproken over doelgroepen maar het kan specifieker. Andere termen die gebruikt worden zijn ijkpersonen of customer profiles. Het gaat dus niet meer om de groep maar om de persoon. Er zijn veel definities voor het begrip persona. Een aantal kenmerken hebben ze gemeen:

  • Fictieve voorstelling van een persoon
  • Voorstelling van de ideale klant
  • Gebaseerd op reële data
  • Beschrijving van online en offline gedrag

Het hebben van zo’n persona of meerdere persona’s zorgt ervoor dat je organisatie en de medewerkers weten voor wie zij dagelijks zoveel moeite doen. Op die manier worden enkel die klanten aangetrokken die de meeste baat bij jouw dienstverlening hebben. Klant- en medewerkerstevredenheid varen er wel bij.

Als organisatie bepaal jezelf hoeveel persona’s je ontwikkelt. Dit hangt vooral af van het aantal en verscheidenheid van doelgroepen die je bedient of wil gaan bedienen. Zelf persona’s ontwikkelen is niet echt moeilijk maar je moet wel over voldoende data en inlevingsvermogen beschikken. Onderzoek onder je bestaande klanten is natuurlijk erg zinvol.

Hoe kan ik beginnen

De vragen zijn eenvoudig. Bijvoorbeeld:

  • Wie?
  • Wat?
  • Waarom?
  • Hoe?

Wanneer je de ‘wie’ vraag wil beantwoorden kun je bijvoorbeeld de volgende vervolgvragen stellen:

  • Welke achtergrond heeft mijn persona?
  • Wat zijn de demografische gegevens van de persona?
  • Op basis waarvan kan jouw persona geïdentificeerd worden?

Met de antwoorden op deze vragen stel je vervolgens een persona samen.

Wat is het resultaat van mijn inspanningen?

Nadat je de voor jouw organisatie relevante persona’s hebt ontwikkeld, kun je op een efficiënte en effectieve manier jouw klanten en prospects benaderen. Je bent zo in staat om de juiste content, op het juiste moment en via het juiste kanaal te verspreiden. Jouw content zal door jouw doelgroep gretig ontvangen worden. Je hebt namelijk jouw content vanuit het perspectief van echte mensen, echte klanten gecreëerd.

Tip:
Het ontwikkelen van persona’s is alleen nog maar het begin. Het is de start van het steeds beter begrijpen van je klant en prospect. De organisatie zal zich steeds meer gaan richten op hetgeen jouw klant echt bezig houdt en de content die je verspreid zal steeds relevanter worden. Het aan de slag gaan met je persona’s gaat niet vanzelf, je zult er je best voor moeten doen.

Recommended Posts