Je bent dienstverlener en je onderneming is aan vernieuwing toe. Je beseft dat de klassieke manier van werken niet meer voldoende is en dat de wereld verandert, snel verandert. De digitale wereld biedt kansen maar zorgt ook voor bedreigingen. Actie is noodzakelijk. Hoe doe ik dat?

Begin bij het begin

Natuurlijk bestaat de offline wereld nog steeds en zal ook blijven bestaan maar er is een wereld bij gekomen; de online wereld . Dit is een wereld die naadloos overgaat in de offline wereld. Er wordt informatie en kennis gedeeld, communities helpen elkaars problemen op te lossen en er worden koopbeslissingen voorbereid, genomen en uitgevoerd. Nu is de kernvraag stellen: Heeft mijn onderneming en dienstverlening nog bestaansrecht?

De uitdaging

De wereld verandert en daarmee ook jouw klanten en de wensen die ze hebben. Het is duidelijk dat je nu niet anders kan dan mee veranderen. Je zult niet altijd voorop hoeven te lopen maar je zult ook moeten innoveren. Sommige ondernemers doen dit van nature maar de meeste ondernemers niet. Zij zullen er aan moeten werken en hun schouders eronder zetten.

Het businessmodel

Maar we hebben een businessplan en jaarlijks maken we een plan waarin we inspelen op de toekomst, hoor ik je zeggen. Dit is niet voldoende, de vraagstelling is namelijk veel fundamenteler, deze gaat over het wel of niet kunnen voorbestaan van je onderneming.

In een businessmodel wordt in de kern beschreven welke diensten je aan wie aanbiedt om succesvol een onderneming te kunnen drijven. Een businessmodel kun je op hoofdlijnen maar ook tot in de kleinste details beschrijven. Een veel gebruikt model dat in hoofdlijnen je onderneming beschrijft is model Canvas.

Weet wat je te bieden hebt

Ken jezelf, ken je bedrijf, weet wat je kunt aanbieden. Het DNA van een bedrijf bepaalt voor een belangrijk deel welke waardepropositie realistisch is. Sommige diensten kun je zelf leveren voor andere zal je moeten samenwerken. Vraagt je klant een andere dienstverlening dan zal je moeten innoveren, zo simpel is het.

Leer je klant kennen, niet oppervlakkig maar tot in detail

Je hebt enkel een bestaansrecht als je dienstverlening volledig is afgestemd op de (latente) wens van je klant. Ga daarom met je klant in gesprek, bevraag hem, analyseer hem op social media, stel hem de ‘waarom vraag’ en zorg dat je weet wat er bij hem speelt en drijft, als groep en individueel.

Ken de trends

Weet eerder dan je klanten wat er binnen jouw doelgroep speelt. Het is dus verstandig je te verdiepen in trends en te beoordelen wat deze trends voor jouw klanten betekenen. En vergeet dat vooral niet met hen te communiceren.

Laat zien wie je bent en blijf in contact

Onafhankelijk van de diensten die je aanbiedt en de manier hoe je met klanten communiceert, is het belangrijk om met je klanten in contact te blijven. Iedere doelgroep vraagt om een andere behandeling, van uiterst persoonlijk tot volledig digitaal, maar voor iedere herhalingsaankoop is het van het grootste belang dat je bij je klant ‘on top of mind’ blijft. Door regelmatig en consistent te laten weten wat jouw visie op ontwikkelingen is en waarom je welke keuzes maakt, bindt je klanten aan jou en jouw bedrijf.

Doe inspiratie op

Businessmodellen uit andere branches geven inspiratie. Keuzes in relatiemanagement, verdienmodel, waardepropositie en andere aspecten van je businessmodel die in een andere branche succesvol zijn, kunnen vaak prima binnen jouw organisatie werken. Jouw doelgroep doet niet alleen zaken met jou maar ook met ondernemingen uit andere branches.

Innoveer en probeer uit

Je kunt lang nadenken, plannen maken, discussiëren en weer aanpassen maar de ultieme test blijft het gewoon doen. Start een pilot, leer van de resultaten en vraag om feedback. Begin klein en zorg dat je pilot overzichtelijk is.

Recommended Posts