Overstijg de verwachting van je doelgroep. Het is typisch zo’n zinnetje van een adviseur die het allemaal beter denkt te weten. Iedereen weet toch dat het veel eenvoudiger gezegd dan gedaan is. Maar is het daarmee ook onmogelijk?

Kennis en houding

Om verwachtingen te kunnen overstijgen, dien je natuurlijk wel te weten wat de verwachtingen van je doelgroep zijn. Voor veel ondernemingen is dit al een moeilijk punt. Vragen wat klanten echt verwachten, gebeurt namelijk veel en veel te weinig. Daarnaast zal je de instelling moeten hebben om net dat stapje extra te zetten en je niet tevreden te stellen met de middelmaat.

Meerwaarde

Jouw klant en prospect zien niet alleen jouw content maar ook die van jouw directe en indirecte concurrenten. Niet jij maar jouw concurrent uit je eigen of een andere branche is de norm. Jouw content moet hiermee niet alleen relevant voor je doelgroep zijn maar vooral ook een meerwaarde ten opzichte van jouw concurrenten bieden. Zodra je dit lukt, overstijg je de verwachting van jouw doelgroep.

Ok, maar hoe?

Verwachtingen overstijg je niet bij toeval maar doe je met een uitgekiende strategie.

  • Invalshoek: Jouw klant
  • Met creativiteit
  • Verbinden

Invalshoek: Jouw klant
Wat verwacht jouw klant van je? En wat mag hij daadwerkelijk van je verwachten. Het gaat hierbij om een breed palet aan verwachtingen. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan; actuele informatie die relevant voor jouw doelgroep is, duidelijkheid over wie je bent en wat een klant van je mag verwachten, transparantie in dienstverlening en tarieven. Maar ook aan; een goed en snel werkende website, een bereikbaarheid afgestemd op je doelgroep enz..

Met creativiteit
Klanten zien in de wereld om hen heen steeds weer nieuwe dingen. Deze nieuwigheden volgen elkaar snel op. Het aantal indrukken dat iemand dagelijks opdoet is enorm. En toch zal je de moeite moeten doen om op een relevante manier op te vallen. Ander zijn zonder doel is zinloos.

Creatief vanuit de invalshoek van de klant is een oplossing. Veel organisaties en professionals leven in de waan van de dag en nemen weinig tijd om hun waarde propositie eens met een helicopterview te overzien. Hierdoor wordt vaak niet gezien wat en al zeker niet gevraagd naar de verwachtingen van klanten. Verwacht je klant eigenlijk wel dat je hem overspoeld met jou kennis, verwacht hij eigenlijk wel dat je niet vandaag maar pas morgen, overmorgen of volgende week met een offerte komt, verwacht jouw klant eigenlijk wel dat je 24/7 bereikbaar bent?

In veel branches is creatief zijn eigenlijk gewoon laten zien, doen en laten voelen wat een klant daadwerkelijk verwacht. Meer creativiteit is niet nodig.

Verbinden
Veel klanten willen graag uniek zijn maar tevens ook tot een groep, jouw doelgroep, behoren. Hierdoor zal jouw content bij je klant en prospect dit gevoel moeten creëren. Door relevante content via verschillende kanalen op een consistente wijze te verdelen, creëer je een ‘merk’ gevoel dat jouw doelgroep aanspreekt en waar jouw doelgroep zich in herkent. De verschillende social media lenen zich hier uitstekend voor. Maar je kunt hierbij ook denken aan webinars, presentaties, loyaliteitsprogramma’s of bijvoorbeeld een klantenmagazine.

Denk na en doe iets

Veel organisaties doen al iets met content marketing. Maar vaak is dat zonder plan en zonder het doel om verwachtingen te overstijgen. Neem bovenstaande basisgedachten in het achterhoofd en begin en ontwikkel je.

Recommended Posts