Voordat je met content marketing aan de slag gaat; stel je jezelf een aantal essentiële vragen! Wat wil je de wereld vertellen en waarom zou je daar moeite voor doen? Welk resultaat streef je na? Wellicht is de meest gemaakte fout om amper tot niet over deze vragen na te denken.

Zin en onzin

Velen beginnen zonder vooraf de richting te bepalen en zien wel waar het schip strandt. Maar weet wel: Het is volstrekt zinloos om zonder een duidelijke strategie aan content marketing te beginnen. Je zult vooraf moeten weten wat je ambitie en motivatie is om achteraf te kunnen beoordelen of je inspanningen het beoogde resultaat hebben opgeleverd.

DNA

De eerste stap tot een duidelijke strategie is te bepalen welk DNA je als organisatie hebt. Wie ben je? Wat wil je zijn? En hoe zien klanten jou? Essentieel hierbij is eerlijk naar jezelf te zijn. Denken dat je ergens uitmuntend in bent, betekent nog niet dat je dat daadwerkelijk ook bent en al zeker niet dat jouw klant jou ook zo ziet.

OK, ik ga starten, en nu?

Content marketing is een onderdeel van je totale marketing strategie. Je marketing strategie vloeit voort uit de keuzes die je hebt gemaakt binnen je businessmodel. Om een start te maken met je content marketing strategie is het zinvol om de alom bekende W-vragen te beantwoorden. De antwoorden op deze vragen geven je inzicht in hoofd- en bijzaken, do’s en don’ts en geven concrete handvatten om van start te gaan. Niet alle vragen zijn even gemakkelijk om te beantwoorden en op een aantal vragen heb je wellicht nog geen antwoord.

Aan welke vragen kan ik bijvoorbeeld denken?

  • Welk eerste doel en welke vervolg doelen wil ik met mijn organisatie bereiken?
  • Wat is mijn unieke waarde propositie?
  • Wie wil ik met mijn content helpen? En is hij daarmee ook echt geholpen?
  • Welke vragen willen zij beantwoord krijgen? En hoe zoeken ze online de antwoorden?
  • Wat moet er op onze website staan?
  • Wie zijn onze concurrenten?
  • Welke thema’kunnen wij beter invullen dan onze concurrenten?
  • Welke inhoud geven wij aan onze content?
  • Welke content (online/offline) geeft ons de beste resultaten?
  • Welke thema’s krijgen onze hoogste prioriteit?
  • Wat leveren onze inspanningen ons feitelijk op?

De antwoorden op deze vragen zorgen voor een door alle medewerkers gedragen verhaal. Het geeft duidelijkheid aan klanten, prospects, medewerkers en andere stakeholders. Als organisatie krijg je een duidelijk imago waaraan je bij iedere inhoudelijke uiting extra inhoud aan geeft.

Ieder antwoord is goed

Iedereen geeft andere antwoorden op de vragen. Iedere stakeholder bekijkt de organisatie vanuit zijn eigen standpunt. Niet alleen de aandeelhouders en de directeur hebben een visie maar ook de medewerkers, klanten en adviseurs kunnen een essentiële bijdrage leveren. Een goed fundament is de basis voor de toekomst. Geregeld de W-vragen beantwoorden zorgt ervoor dat we ook in de toekomst relevant blijven.

Recommended Posts