Is je content marketing strategie succesvol? Of niet? Om dit te kunnen vaststellen, zou je in ieder geval je doelen en key performance indicators (KPI’s) moeten kennen en hebben geconcretiseerd. Zolang je geen duidelijkheid hebt over je doelstellingen en KPI’s, is het onmogelijk om op regelmatige basis content te maken waarmee je op een consistente wijze in de markt staat. De manier hoe je in de markt staat, bepaalt voor een aanzienlijk deel de uiteindelijke resultaten die je als organisatie behaalt.
De invulling
Iedere organisatie heeft meerdere doelen. Je kunt doelen op ondernemingsniveau vaststellen maar ook op bijvoorbeeld het niveau van een campagne of product(range). Ook voor je content marketing strategie zijn meerdere doelen op verschillende niveaus te bepalen. Zo kun je doelen op website niveau of enkel op je weblog niveau bepalen en voor elk een eigen content marketing strategie opzetten.
Doelen die op marketinggebied vaak worden nagestreefd zijn:
- Vergroten naamsbekendheid
- In beeld brengen van een thema of product
- Traffic op de website verhogen
- Aanboren van prospects
- Conversie naar klanten
- Stimuleren herhalingsaankopen
- Up- en cross sell
Toepassen
Als je bijvoorbeeld een strategie wil opzetten om je naamsbekendheid te verhogen dan maak je passende content om dat doel te bereiken. Om te beoordelen of je het doel bereikt, kun je aan KPI’s denken zoals; de hoeveelheid unieke bezoekers en views, hoe vaak gedeeld op social media of bijvoorbeeld de verhouding tussen de mobiele en desktop bezoekers en de click through-ratio.
Afstemmen
Net zoals je content moet afstemmen op de koopfase waarin de bezoeker zich bevindt, dien je ook de KPI’s aan te passen aan de verschillende fases waarin de bezoeker zich bevindt. KPI’s die niet goed afgestemd zijn, geven een totaal verkeerd beeld. Een KPI die bijvoorbeeld gefocust is op en hoge conversie past niet bij content die bedoeld is voor websitebezoekers die in een eerste oriëntatiefase zitten.
Waarom zou ik mijn KPI’s focussen?
Zonder doel geen resultaat. KPI’s dienen er toe om resultaten te kunnen meten en te kunnen beoordelen of alle inspanningen voldoende bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Alleen op basis van realistische KPI’s is dit daadwerkelijk mogelijk en werk je structureel aan de beoogde doelen.
Opletten!
Het opstellen van de juiste KPI’s is dus erg zinvol maar zorg ook dat je de beoogde prestatie ook nauwkeurig kunt meten. Als je bijvoorbeeld niet kunt meten of een blogartikel volledig is uitgelezen, kun je maar weinig zeggen of het artikel voldoende binding heeft opgeleverd en echt effectief is geweest.