Je kent je doelgroep, je weet wat er in jouw doelgroep leeft, je hebt je uiterste best gedaan om relevante content te creëren en toch heeft je campagne geen succes.

Zoekmachines worden slimmer

Het zou zomaar kunnen zijn dat de zoekmachines zoals Google, Youtube, Facebook en Bing niet weten waar jouw campagne over gaat en hoe relevant de informatie is. Zonder kennis van het zoekgedrag van je doelgroep is het bijna ondoenbaar om content te maken die zoekmachines hoog waarderen.

Een aantal jaar geleden was het voldoende om een artikel met voldoende lengte en de juiste sleutelwoorden te schrijven om hoog in Google en andere zoekmachines te scoren. Die tijd is voorbij, zoekmachines zijn slimmer geworden en worden met de dag slimmer en slimmer. Nu is het van belang om niet alleen de kwaliteitscriteria van zoekmachines te kennen maar deze ook structureel in je content toe te passen. Het mag duidelijk zijn dat binnen je content marketing strategie zoekmachine optimalisatie van doorslaggevend belang is. Content marketing en SEO kunnen niet meer zonder elkaar bestaan.

Beantwoord je klantvraag

Kunstmatige intelligentie en steeds dieper gaande algoritmes zorgen ervoor dat content van een hoge kwaliteit, relevant en bij voorkeur uniek moet zijn om door zoekmachines goed te kunnen worden opgepikt. Content die blijk geeft van expertise en die van grote toegevoegde waarde voor de doelgroep is, krijgt een hoge ranking en is daardoor goed vindbaar. En daar draait het toch om.

Waarop letten?

Holistische relevante inhoud; daar gaat het om. Het aantal woorden, de leesbaarheid, niet zozeer de sleutelwoorden maar veel meer het beantwoorden van klantvragen bepalen de kwaliteit van de content in het kader van SEO. Content die op een logische gestructureerde manier antwoorden probeert te geven, is van belang en zal in de zoekmachines winnen.

Focus op Google SEO

De algoritmes van o.a. Google veranderen continu en worden steeds slimmer. Houd bij het creëren van relevante inhoud rekening met o.a. onderstaande ‘regels’.

  • Met welk doel zoekt je doelgroep? Pas daar je keyword matching op aan.
  • Hoe gebruik je keywords en gerelateerde topics?
  • Wat is de lengte van je tekst?
  • Is de tekst voor jopuw doelgroep ‘leesbaar’?
  • Heb je jouw tekst op de juiste manier opgemaakt en gestructureerd?
  • Klopt de inhoud van je artikel en kan de lezer van je betrouwbaarheid uitgaan?

Content marketing en SEO

Beiden kunnen niet los van elkaar gezien worden. Om op het internet relevant te zijn, dien beide specialisaties te beheren.

Recommended Posts