Veel professioneel dienstverleners, zoals accountants, belastingadviseurs, financieel- en andere adviseurs, weten niet precies wat klanten van hen verlangen, hoe ze hun middelen optimaal kunnen inzetten en wat het rendement op hun inspanningen is.

Het verschil

Snelgroeiende kantoren doen drie dingen die andere kantoren niet doen. Hierdoor zijn ze in staat zowel het rendement op hun primaire (advies)diensten alsook het rendement op hun overige online en offline activiteiten te maximaliseren. En dat maakt het verschil.

1-Regelmatige research

Men zegt wel eens “Je weet niet wat je niet weet”. Primair en secundair onderzoek is de manier om wel te weten wat de (veranderende) behoefte van je klant is en wat de actuele ontwikkelingen in jouw markt zijn. Het is dus logisch dat je regelmatig onderzoek doet. Met heldere resultaten ben je veel beter in staat goed geïnformeerde strategische beslissingen te nemen. Dit resulteert niet alleen in een hoger rendement op je marketinginvesteringen maar ook in een hoger rendement op je overige online en offline activiteiten.

Snelgroeiende kantoren doen twee keer zoveel onderzoek als hun minder snel of niet groeiende concurrenten.

Research hoeft niet duur te zijn. Veel research kan ook door kleine en zelfs micro kantoren gedaan worden. Voor ieder onderzoek bepaal je wat je wil weten. Bijvoorbeeld; een kantoor dat gaat fuseren en daardoor een andere identiteit krijgt, zal in andere onderwerpen geïnteresseerd zijn dan een kantoor met een klantenbestand dat getroffen wordt door een nieuwe impactvolle overheidsmaatregel. Er zijn veel verschillende methoden om specifieke inzichten te verkrijgen.

Om goed op de hoogte te blijven wat er in je markt speelt, is het noodzakelijk om minimaal één keer per jaar een gestructureerd onderzoek te doen. Ook zullen prioriteiten en behoeften van klanten continu veranderen zodat extra onderzoeken noodzakelijk zullen zijn. Regelmatige research geeft actuele inzichten waar je op kunt bouwen.

2-Optimaal inzetten van je middelen

Snelle groei en succes komen niet vanzelf. Het kiezen van de juiste middelen voor juiste activiteiten, is hierbij van doorslaggevend belang. Eerst je doelstelling formuleren, dan je strategie ontwikkelen en vervolgens je mensen, kennis, geld, tijd enz. optimaal online en offline inzetten. Dit proces resulteert in maximaal rendement op je inspanning en investeringen. Je kunt het vergelijken met de bouw van een fabriek. Niemand zal een fabriek bouwen en in gebruik nemen zonder dat er eerst een gedegen plan van aanpak op tafel ligt waarin heldere keuzes m.b.t. investeringen, installaties, machines en mensen zijn vastgelegd.

3-Bijhouden van resultaten

Door de resultaten van je online en offline diensten en activiteiten voortdurend te meten en bij te houden, ontdek je welke investeringen specifiek voor jouw kantoor het hoogste rendement opleveren. Met dit inzicht kun je marketingactiviteiten plannen, aanpassen en steeds verder optimaliseren.

Kantoren met een lage of geen groei hebben de neiging zich alleen te richten op bottom-line statistieken. Dit zijn statistieken zoals bijvoorbeeld het aantal nieuwe klanten dat een kantoor in een bepaalde periode heeft verworven. Dit in tegenstelling tot snelgroeiende kantoren die een bredere groep van variabelen meten en bijhouden. Deze variabelen hebben betrekking op de gehele marketingcyclus met inbegrip van merkbekendheid, reputatie, websiteverkeer, aanwezigheid op sociale media, leadgeneratie en conversieratio’s. Door de volledige marketingcyclus in beeld te brengen, te meten en bij te houden, kun je nauwkeurig vaststellen op welke momenten je in de cyclus succesvol bent en waar verbeteringen mogelijk zijn.

Budget

Maar moeten we dan een enorm marketingbudget hebben? Nee, dat is niet nodig. Snelgroeiende kantoren besteden minder dan gemiddeld aan hun marketingactiviteiten. Snelgroeiende kantoren kiezen vaker voor digitale, niet traditionele en goedkopere marketingtechnieken. Succes bereik je niet met een groter marketingbudget maar wel met slimmere keuzes in de besteding daarvan.

Conclusie

Snelgroeiende kantoren groeien niet alleen sneller maar zijn ook winstgevender. Snelgroeiende kantoren onderzoeken op regelmatige basis de behoeften van hun klanten, hun eigen prestaties en zijn steeds op de hoogte van wat er zich in hun markt afspeelt. Zij maken gebruik van onderzoeksresultaten, hebben een strategie en besteden hun middelen aan die activiteiten en technieken die maximaal rendement op hun investeringen generen. Snelgroeiende kantoren houden voortdurend een brede waaier aan statistieken bij zodat ze steeds voorop lopen. Wist je dit al? Maar is je kantoor nog geen snelle groeier? Ga er vandaag nog mee aan de slag en verhoog je rendement op al je activiteiten.

Recente berichten